Helena Nimbratt

My triathlon stories

Fjärde Ironman – lika nervös ändå.

Det krävs ett jäkla självförtroende det här jäkla loppet. Jag försöker med alla medel pumpa mitt eget huvud med en massa superwoman-tankar.

Semestervila. Något som jag verkligen gjort annorlunda i år det är att jag har fokuserat på återhämtning.
Semestervila. Något som jag verkligen gjort annorlunda i år det är att jag har fokuserat på återhämtning.

Stark.

I bra form.

Starka cykelben.

Målmedveten.

Taggad.

Väl förberedd.

Och cool som satan – såklart!

Men jag vet ju hur det funkar. Sedan kliver man in till race breifingen i Kalmar på torsdag och korthuset rasar av åsynen av alla starka triathleter och den obligatoriska tanken planterar sig: ”Jag borde ha tränat mer!”

Jag ser framemot Kalmar som sjutton faktiskt. Trött på all träning och sugen på att göra jobbet. Jag tycker att jag följt årets plan bra, den som jag satt upp för mig själv. Jag har ingen coach och jag tränar mest för mig själv. Egentid. Sortera tankar. Få ny energi.

Det här har varit mina fyra fokusområden sedan i vintras.

1. Jag har satsat på simningen och simmat hyfsat dedikerat med Täby Sim masters. I höstas 1 pass per vecka och sedan efter jul 2,5 timmar per vecka. Strukturerat, hårt och utvecklande.

2. Stärka kroppen rent generellt med tung styrketräning. Man börjar ju komma upp lite i ålder. Här krävs tyngre vikter och färre reps. Jag har gjort det för löpnngens skull. Jag beslöt mig att en gång för alla försöka förändra något för att slippa de ständiga smärtorna i underbenet. Här snackar vi jackpot! Med ny kunskap och styrketräning så har jag lyckats. Jag har för första gången på 6 år sprungit helt smärtfritt. Vilken seger.

3. Vilat. Sovit. Kväll efter kväll – jag har bara släppt allt och gått och lagt mig.

4. Ätit mat. Jag har inte gjort något särskild diet, inte skurit i kolhydrater eller satsat på mer protein. Jag har tagit bra portioner vid varje måltid, varit noga med att välja grönsaker, jag har sett till att fylla på med energi direkt efter varje pass.

Allt detta har jag gjort, förutom att cyklat, sprungit, simmat så där som jag brukar. Sedan finns en lista på allt jag inte gjort men jag känner mg glad och stolt över det arbete jag lagt ned.

Cyklat flera pass med Sara Hartzell.
Cyklat flera pass med Sara Hartzell.

Sista långpasset sprang jag för två veckor sedan (15 km), när jag slog av på träningstakten kände jag mig sliten, benen stumma, kanske en smula övertränad. Nu börjar det ordna upp sig.

Cyklade 6 mil i lördags med stark känsla och bra fart. Simmade min snabbaste tusing i Rönningesjön igår. Jag skiter i att stressa på jobbet. Jag har sovit bra. Ätit bra.  Jag har börjat sippa på min röbetsjuice och avstår helt från rött kött nu. Lätt i kroppen – det är känslan jag vill åt på lördag.

2 tankar om “Fjärde Ironman – lika nervös ändå.

  1. Spännande läsning! Du skriver om att du tränat mer styrka och förre reps. Kan du dela med dig av ditt upplägg eller var du hittat? Lite inne på samma spår men skulle vilka ha något program eller upplägg

    1. Hej Gunilla! Det gör jag hemskt gärna. Jag kan skriva ett inlägg om det när jag är klar med min race report. Men tänk basövningar. Knäböj, marklyft, stärk baksidan, basida lår osv. Enbensövningar har också varit bra. Ren generell styrka.
      Jag har kört 3×6 reps och vågat lägga på tungt. Försiktigt såklart men sakta så har jag märkt att både muskler och styrka kommit.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.