Helena Nimbratt

My triathlon stories

Vinden oroar inför Ironman

Några minuter till läggdags. Dagen före Ironman. Som vanligt är det galet mycket att göra denna dag. Det är inte det lättaste att hinna vila.

Testa cykeln, läsa igenom athletes guide, kolla av tider och packa race bags. Fundera över energin en sista gång, se till att dricka vatten, extra kolhydrater och inte missa några måltider. Checka in cykel, gå igenom allt i huvudet.

Det har i äkta Ölandsanda varit en blåsig dag. Väderleksprognosen som har skiftat för varje timme denna vecka har oroat mig mest. Nu verkar regnet utebli men vinden kommer bli desto hårdare under dagen. Gäller att cykla klokt och vara försiktig över Ölandsbron där det kommer att vara stark sidvind.

Det skrämmer mig.

Kroppen känns ok. Min lilla loppa har klagat över halsont några dagar. Vi sover näsa mot näsa oftast och jag är lite raslig  luftrören. Ser att min vilopuls är en smula högre … Men än så länge känns det startbart.

Småbarnslivet. Jag borde ha tänkt på det, att Edith precis börjat förskolan efter långt sommarlov och träffat alla kompisar …

May the ironmanforce be with me i morgon när vinden tar i, hårt från syd. Jag kan Ironmanbanan utantill. Jag vet när de mentalt tuffa sträckorna kommer och hur länge de varar. Jag har cyklat i hård vind  år.

Steg ett: simma till första bojen, sen tar jag det därifrån i små, små tuggor och hoppas att det räcker ända fram.

Godnatt!

Fjärde Ironman – lika nervös ändå.

Det krävs ett jäkla självförtroende det här jäkla loppet. Jag försöker med alla medel pumpa mitt eget huvud med en massa superwoman-tankar.

Semestervila. Något som jag verkligen gjort annorlunda i år det är att jag har fokuserat på återhämtning.
Semestervila. Något som jag verkligen gjort annorlunda i år det är att jag har fokuserat på återhämtning.

Stark.

I bra form.

Starka cykelben.

Målmedveten.

Taggad.

Väl förberedd.

Och cool som satan – såklart!

Men jag vet ju hur det funkar. Sedan kliver man in till race breifingen i Kalmar på torsdag och korthuset rasar av åsynen av alla starka triathleter och den obligatoriska tanken planterar sig: ”Jag borde ha tränat mer!”

Jag ser framemot Kalmar som sjutton faktiskt. Trött på all träning och sugen på att göra jobbet. Jag tycker att jag följt årets plan bra, den som jag satt upp för mig själv. Jag har ingen coach och jag tränar mest för mig själv. Egentid. Sortera tankar. Få ny energi.

Det här har varit mina fyra fokusområden sedan i vintras.

1. Jag har satsat på simningen och simmat hyfsat dedikerat med Täby Sim masters. I höstas 1 pass per vecka och sedan efter jul 2,5 timmar per vecka. Strukturerat, hårt och utvecklande.

2. Stärka kroppen rent generellt med tung styrketräning. Man börjar ju komma upp lite i ålder. Här krävs tyngre vikter och färre reps. Jag har gjort det för löpnngens skull. Jag beslöt mig att en gång för alla försöka förändra något för att slippa de ständiga smärtorna i underbenet. Här snackar vi jackpot! Med ny kunskap och styrketräning så har jag lyckats. Jag har för första gången på 6 år sprungit helt smärtfritt. Vilken seger.

3. Vilat. Sovit. Kväll efter kväll – jag har bara släppt allt och gått och lagt mig.

4. Ätit mat. Jag har inte gjort något särskild diet, inte skurit i kolhydrater eller satsat på mer protein. Jag har tagit bra portioner vid varje måltid, varit noga med att välja grönsaker, jag har sett till att fylla på med energi direkt efter varje pass.

Allt detta har jag gjort, förutom att cyklat, sprungit, simmat så där som jag brukar. Sedan finns en lista på allt jag inte gjort men jag känner mg glad och stolt över det arbete jag lagt ned.

Cyklat flera pass med Sara Hartzell.
Cyklat flera pass med Sara Hartzell.

Sista långpasset sprang jag för två veckor sedan (15 km), när jag slog av på träningstakten kände jag mig sliten, benen stumma, kanske en smula övertränad. Nu börjar det ordna upp sig.

Cyklade 6 mil i lördags med stark känsla och bra fart. Simmade min snabbaste tusing i Rönningesjön igår. Jag skiter i att stressa på jobbet. Jag har sovit bra. Ätit bra.  Jag har börjat sippa på min röbetsjuice och avstår helt från rött kött nu. Lätt i kroppen – det är känslan jag vill åt på lördag.

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.