Helena Nimbratt

My triathlon stories

Kvällstusingar med mycket energi

Jag har länge längtat efter att lägga in lite intervaller i min utomhuslöpning. Men av någon anledning så har det inte passat i schemat. Jag har sprungit med vagn, i skogen eller varit för sliten efter ett tungt benpass eller liknande.

_MG_0616

I går kväll klaffade allt, äntligen.

Det var visserligen sent, med risk för att störa nattsömnen men jag vet också hur mycket jag älskar att träna just sent på kvällen. Jag är full av energi, känner mig alltid råstark och får till de spetsigaste hornen i pannan om klockan passerat 21.

I mina yngre dagar så presterade jag alltid de bästa texterna framåt midnatt. Det är min produktivaste tid på dygnet som jag numera alltid spenderar på kudden.

Planen var enkel: den vanliga rundan runt Rönningesjön, 2 km uppvärmning och sedan 8 x 1000 m i minst 5:00-tempo. Jag sprang på känsla men sneglade på klockan efter varje intervall. Jag vår lite otålig när jag vilade och tyckte det kändes fuskigt att stå och återhämta sig men jösses vilket genialt upplägg detta är. Så roligt! Vilken glädje att få uppleva lite fart. Vilken känsla att återhämta och springa starkt och med god teknik om och om igen.

De första två intervallerna låg jag en bra bit under 5:00, sedan kom rundans mördarbacke och jag drog på mig syra och landade på strax långsammare än 5:00-tempo. Terrängen gjorde sitt men jag avslutade starkt och medeltempot, inklusive uppvärmningens landade på 5:06.

Jag kvittrade och var glad som en lärka när jag klev in innanför dörren hemma.

5 tankar om “Kvällstusingar med mycket energi

  1. Gött! Intressant det där med hur olika dygnsrytmer vi människor kan ha. Jag kan inte förmå mig träna så där snortidigt som vissa älskar. (före frukost typ) Ibland ”måste” jag men jag mår skit hela dagen sen. Men jag har (nästan) lika svårt sent på kvällen. I så fall krävs en powernap och då somnar jag typ aldrig. haha För mig är bästa tiden för löpning på fm vid 9/10/11.. så tur jag jobbar som jag gör. 🙂

  2. Vad jag tycker om din blogg! Jag är ganska ny inom triathlon och är helt såld, men blir också lätt stressad av att läsa om andras träning, farter, intervallpass, matvanor, osv osv. Men du lyckas skriva om din träning på ett sätt som enbart tar fram det man älskar med träningen. Friheten, naturupplevelserna, endorfinkickarna. Jag känner mig aldrig stressad efter att ha läst dina inlägg, utan enbart inspirerad att själv gå ut att göra det jag älskar. Tack för det!

    1. Tack snälla Sofia för att du tar dig tid att kommentera! Ger mycket inspo att blogga vidare. 😀 Jag känner igen mig i det där att man blir stressad. Det är ju inte så konstigt men man får försöka välja när man ska titta och när man behöver avstå. Gäller också att vara glad över den träning som blir gjord. Och för mig är njutningen det viktigaste. Den måste dominera. Och nu så här års är det så lätt att njuta. Hoppas du gör det också!! Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.