Helena Nimbratt

My triathlon stories

All out – sent kvällspass på trainern

Strax innan läggdags. Var tog tiden vägen?

Ett pass på trainern har stått på dagens schema hela kvällen men hur kort är egentligen inte en vardagskväll när man ska hinna äta middag, umgås, läsa saga, dividera om 18-årsfester, vattna tomatplantor, akutköpa nya löparskor eftersom de befintliga är tre år gamla och har varit med under två ironman, en mara, ett par medeldistanser, en rad löplopp och hundratals träningpass. De var helt körda i botten! Man ska väl inte ha löpardojor i tre år ens?

Med heltidsjobb, en relation,  fyra barn med olika behov i åldrarna 2-22 år (ni kan inte ana vilka kontraster man kan ställas inför varje dag), ett hem och den här våren även en kvällsutbildning med föreläsning varje onsdag till kl 21:00, då blir det lite tight.

Men det här är ju pusslet vi alla kämpar med – jag är inte ensam.

Ändå får jag till lite träning varje dag. Långt ifrån tillfredställande men jag försöker köra hårdare. Jag kanske inbillar mig men är det inte så att jag utvecklas lite också?

Löpningen känns ok. Men jag kan ana mig till att jag tappat lite av den där unset av högre fart som jag tränade upp under vintern. Men än är inte sommarens löpning gjord ännu så jag hoppas kunna pinna på en del.

Cykelbenen känns mycket starkare. Något har hänt. Och igår kväll när tiden egentligen var slut så beslöt jag ändå att kliva upp på trainern och köra 35 min stenhårt.

Det hade varit en ganska tuff dag. Jag behövde det. Och det var härligt att cykla på kvällen som omväxling, istället för tidigt på morgonen. Jag kände mig stark som en oxe jämförelse och kunde maxa mer. Det blev riktigt hög kvalitet både för cykelbenen, hjärtat och även sinnet.

Trainern mitt i köket, på en handduk. Bästa spellistan i lurarna. Hög volym och ett motstånd som var lång utanför komfortzonen. Det fick bära eller brista. Men oj, vad bra det gick. Leendet kittlade i mungipan. Jag blev så där psykoknottring av endorfiner någonstans halvvägs in i passet. Svetten sprutade. Långa intervaller!!

Ren ock skär cykelglädje!

Mit mål att trycka 4 x min kroppsvikt i watt under mina intervaller är nu inom räckhåll!

Edith har preppat mammas cykel. "Törstig mamma"
Edith har preppat mammas cykel. ”Törstig mamma”

4 tankar om “All out – sent kvällspass på trainern

  1. ”4 x min kroppsvikt i watt”
    Intressant, säger hon som knappt cyklar, men som sneglat på watten under spinningpassen. Är det ett rimligt mål alltid (om man tränar regelbundet) eller baseras det på hur cykelvan man är?

    1. Jag är inte alls något proffs på detta men tror att man brukar säga att 3x kroppsvikten är motionärsnvå och 5x kroppsvikten är riktigt bra. Därför satsar jag på 4x kroppsvikten men jag vet inte hur rätt jag har. Har läst detta tidigare. Ett mål som något annat helt enkelt.

      1. Intressant. Har varit uppe på lite dryga 4 x egen kroppsvikt på spinningintervaller (och typ dött mjölksyre- och sus-i-öronen-döden) så det känns ju bra att någon typ av referens. 🙂

  2. Gulligt med cykelmuggen 🙂 Och ja, det är inte helt lätt att få till träningen när man har jobb, familj, hus och allt det där. Man ska vara himla stolt över att man faktiskt prioriterar träningen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.