Helena Nimbratt

My triathlon stories

Lyxigt med äkta terränglöpning – Roslagsleden etapp 1

Det är egentligen helt knäppt lyxigt. I Stockholmsområdet, mitt i förortens bostadsområden, mellan köpområden, motorvägsledar och industriområden så finns det massor av skog och en urgammal led – Roslagsleden. En tätortsnära vildmarksled i vikingarnas kölvatten, skriver Svenskaturistföreningen på sin webbsida.

Leden går från Danderyds kyrka, förbi Norrtälje, upp mot Väddö kanal och slutar i det vackra Grisslehamn. Den är totalt 190 km lång och väl markerad – åtminstone i de delarna som  jag och Roger utforskat och som går genom Täby och förbi mot Brottby.

Hagel och rejäl vind vid Vallentunasjön.
Hagel och rejäl vind vid Vallentunasjön.

I söndags sprang vi Roslagsledens första del som går från Danderyd – Täby och hem till oss. Vi startade hemma när Edith somnat i sin vagn ute, barnvakten var på plats och planen var att bli upphämtade med bil väl framme vid ledens startplats i Danderyd.

Vackraste delen längs etapp ett var det vid Vallentunasjön och Såstaholm slott. När vi passerade längs med vattnet, över blöta betesmarker så skiftade vädret till dis och hagel, samtidigt som solens strålar skymtade bakom ruskvädret. Det blåste hårt över den lilla sjön som ändå gav ett dramatiskt intryck.

Någonstans vid Rösjön var det ett vackert parti med mörkgrön mossa och härlig löpning.
Någonstans vid Rösjön var det ett vackert parti med mörkgrön mossa och härlig löpning.

IMG_6470

Det blev 23 km bitvis ganska teknisk löpning med en del riktigt trista partier via motionsspår och en tråkig kraftledningsgata med stora stenblock och trasig terräng. Kroppen kändes tung, kanske trött, redan efter en mil. Men det är svårt att klaga när blåsipporna niger i backarna, vitsipporna blommar och bara det faktum att det är en enorm lyx att ha tillgång till en uppmärkt led genom en massa natur och samtidigt bo nära Stockholm.

Sällskapet var det bästa. Viktig kvalitetstid!

Med fyra barn i familjen är de här stunderna värda mycket.
Med fyra barn i familjen är de här stunderna värda mycket.

5 sköna pass i april – min träning just nu

1. Cykeltur med bastu och lunch. Från början var vi tre tjejer som skulle cykla. Sedan bjöd jag in en fjärde. Det slutade med att att hela gänget hoppade av och själva cykelturen blev av med en femte tjej och hennes trevliga träningskompis som jag tidigare aldrig träffat. Resultatet blev strålande. Tre timmars cykling i grått men behagligt aprilväder på lugna, ganska tekniska vägar. Jag var euforisk. Wow! Jag har hittat ett härligt cykelstråk norr om stan som inte innebär att jag måste cykla i en massa trafik. Omgivningarna var underbart fina. Mörkgröna skogar, sjöar, gårdar och betesmark.

Väl påpälsad, 6 grader i luften men helt vindstilla.
Väl påpälsad, 6 grader i luften men helt vindstilla.

2. Yoga with a view. Jag har knappt nämnt det för någon. Jag yogar! Ja faktiskt. På mitt jobb har vi tillgång till en del fri träning, gym och ett gratispass per dag. Onsdagar är det yoga i en fantastisk lokal högt uppe i byggnaden med panorama utsikt över vackra Vasastan. Tyst, lugnt och en överraskande proffsig och kunnig yogi till instruktör. Det trodde jag inte om min arbetsgivare! Jag går varannan vecka, så långsamt utforskar jag denna populära träningsform. Kroppen skriker av protest men den tillfredsställande känslan efter varje pass är över förväntan. Jag har gått sju gånger nu! I går fick jag till och med ett litet flow och jag har blivit lite, lite mjukare i mina skrämmande stela lemmar.

Rofyllt och avslappnat. Lyxigt att få utföra yoga i liten skala.
Rofyllt och avslappnat. Lyxigt att få utföra yoga i liten skala.

3. Löpning på Roslagsleden. Jag och Roger, har med hjälp av största storebror som hängt med Edith några timmar, fått till några härliga träningspass tillsammans. Förra helgen testade vi att springa en och en halv etapp på Roslagsleden med start från skogen utanför vårt hus. Det blev en riktigt hit. Turen gick genom skog , längs stigar, förbi Roslagsgårdar, genom Angarn naturreservat och till Brottby där vi blev upphämtade med bil av Simon, min son och Edith. Men först slappade i gräset med en grillad kyckling, en baguette och en tetra apelsinjuice. Perfekt!

IMG_8552

Angarns naturreservat var en exotisk plats att springa genom.
Angarns naturreservat var en exotisk plats att springa genom.

4. Backpass på Ullnatippen. Det låter inge vidare den där ”tipp”-delen i namnet. Men det handlar inte om sopor utan om fyllnadsmaterial – alltså jord, sten och sånt som blir över vid byggen. Här kan man springa. Man kanske inte bör … men under helger är inget arbete igång och hundägare, löpare, flanörer passar på att ta sig upp och njuta av utsikten. Två vändor upp innan påskaftonsmiddagen resulterade i grym träningsvärk i höfter och rumpa och en skön utpumpad känsla.

Ullnasjön ligger spegelblank. Är 2017 året då vi slipper streta i motvind under alla cykelpass?
Ullnasjön ligger spegelblank. Är 2017 året då vi slipper streta i motvind under alla cykelpass?

5. Simpass – Team Nimbratt. Det stenhårda swimrunlaget Team Nimbratt har också hunnit köra några längder i Tibble ihop. 4×400 med 30 sek vila, hälften med paddlar + en del teknik och en del fart. Det är roligt men sällsynt att jag och Roger får kriga tillsammans i vattnet. Vi planerar redan nu träningsrundor inför sommaren när vi ska förbereda oss för vår gemensamma swinrumtävling.

Sim med Enebyberg triathlon

Jag har kikat på dem i flera veckor – Enebyberg triathlon dyker upp i Tibble simhall i Täby varje söndag 08:30. De skojar om att de är lite ökända. Är man en grupp om 10-15 pers och glider ned i bassängen så blir det ganska fullt och det kanske inte uppskattas av alla.

Men det här gänget har koll, ser till att flytta sig när folk vill vända vid kaklet och jag lovar, tempot är inte det långsamma.

Tekniksnack innan passets början.
Tekniksnack innan passets början.

Efter lördagens goda känsla i vattnet tyckte jag mig vara mogen att köra ett fullblodspass om 3000 m med ordentliga teknikdrillar och lite press att prestera. Tyvärr hann jag bara drygt halva passet innan jag var tvungen att pipa hem för att ta Edith när Roger skulle iväg med Tim på bandymatch.

Men bättre det än inget och jag hade kul.

Jag är usel på teknikövningar. Hajen och ”hajen vinkar”, catch up, sim med knuten näve och hög armbåge och en hel rad andra övningar utmanade koordinationen, flytläge och balans. Jag hoppas att det gör lite nytta.

Skönt efter sådana drillar att bara få ösa på ett gäng snabba 5o:or och om jag inte inbillar mig så tyckte jag nog att tekniken satt ett snäpp bättre … tills jag blev trött …

Eftermiddagens löpning gick inte alls. Tung seg och med känsla av att något var fel hela vägen. Kanske 10 km eller 11,12. Vi vet inte. Jag och Roger gav oss iväg utan klocka på armen och testade en del nya vägar och sprang lite vilse.

Plötsligt stod vi med vagnen uppe på ett berg, omgiven av klippor, rötter och svår terräng … inte helt optimalt med barnvagn. Men vi tog oss hem. Och det var skönt att gå en bit.

IMG_6330

Swim, bike, run en helt vanlig lördag

Lördag morgon börjar alltid med simning numera. Hinner man inte med morgonsim i veckan så måste det bli simning både lördag och söndag om man har ett långt swimrun-lopp inplanerat under sommaren.

I dag fick jag dessutom sällskap av tjejerna Tove och Åsa som tillsammans ska köra Utö swimrun i maj. Tove var målinriktad och ville vara effektiv. Insim och teknikdrillar startade vi med i motionssimdelen av bassängen eftersom Tibble endast bjuder på en snabbana på lördagar. Med en bana blir det alltid trångt och en prövning i samarbete och tålamod.

Att köra frisimteknik bland bröstsimmare är också en utmaning. Vid ett tillfälle hade jag utan att märka det simmat upp mellan benen på en man … och när min ena hand landade på hans lår insåg jag att jag verkligen simmat vilse. Knäpp grej.

Jag låtsades som det regnade.

Efter tekniken som jag helt ärligt genomförde lite halvhjärtat körde vi ett set om 3×400 m med 30 sek vila. Det utmanade på ett bra sätt. Men jag kände att jag hade kontroll hela vägen och orken sviktade inte alls, så jag var grymt taggad att ta mig ann ett antal hundringar med paddlar och dolme efter de långa intervallerna.

Grym känsla!

Efter en kort bastu, såg jag till att komma hem snabbt för att avlösa mannen och sedan var det Edith och jag som laddade med lunch inför årets första brickpass. Jag preppade med att lägga Edith att sova ute i löparvagnen, tog med mig baby watchen till cykeln som är tillbaka ställd på trainern efter förra helgens luftning. Laddade för hårda 30-minuter och valde att trycka mer watt en jag någonsin gjort tidigare 3×3 min och sedan hoppade jag i löparskorna, tog med mig Edith och vagnen och pep iväg på 30 min löpning.

Det kändes fantastiskt. Det kändes kul. Det påminde mig och hur sjukt jäkla jobbigt det är med triathlon.

En fantastisk bra träningsdag!

FullSizeRender-2

IMG_8488

IMG_8498

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.