Helena Nimbratt

My triathlon stories

Living slow men jag tränar hårt

Jag njuter av eftertänksamma dagar just nu. Jag njuter av att göra en sak i taget och grundligt. Jag viker tvätt tills det är klart, plockar i skåp, lagar mat och sitter på golvet och bygger lego med min dotter som alldeles strax fyller 17 månader. Jag ser slutet på en oväntat lång föräldraledighet och en oförglömlig tid i mitt liv och därför tar jag mig tid att låta min lilla gå själv till bilen, i affären eller när vi ska till lekparken. För Ediths skull och för min skull för att jag vet av erfarenhet att det kommer andra tider med tider som ska passas, bussar som inte får missas väckarklockor som ringer.

Men inte än. Jag och Edith are living slow. Och jag tränar hårt. En skön kombo som kommer att vara fram till nyår. Jag tar tillvara på timmarna och minuterna istället för att räkna dem. Bloggen kommer lite vid sidan av just nu men det betyder inte att jag kommer vara så här gles i mina inlägg framöver. jag gillar att blogga. Det är berikande. Det vill jag fortsätta med.

Och den här träningen då?

Den blir gjord. Jag får till bra pass, det ena efter det andra och har inte alls drabbats av den här antimotivationen som jag sett att många andra tampas med på grund av att det är off season, höst och mörkt. Jag känner mig extra taggad och får istället dra i bromsen för att inte riskera att bränna ut motivationen för tidigt.

Vi pratar fortfarande om nästa års lopp men har knappt bestämt något alls. Det är det här med barnvakt, kostnaderna för dem och vilka tävlingar som ger rätt kittel i magen.

Jag cyklar med glädje på trainern och pressar ur mig allt fler watt. Det är gott. Jag har sprungit intervaller på bandet i fem veckor nu men märker ingen större skillnad. Det är fortfarande apjobbigt att hålla 4:30-tempo i 4 min. Men jag gör det. Varje måndag. Jag har styrketränat med lite mer fokus på bålen som är mitt stora tråååk. Jag är ju fortfarande svagare än före graviditeten så här finns jobb att göra. Jag styrketränar också med fokus på löpningen. Höfter, baksida lår, ben, vader. Jag kan känna att det har hänt något. Musklerna är hårdare än tidigare. Jag hoppas det betyder att jag också är mer hållbar, det vill säga starkare.

Under helgen som passerade så sprang jag i lång och brant backe i 60 min på lördagen.

 

img_7396
On top of Ullna tippen. Bara 500 m från vårt hem finns en ordentlig backutmaning. Fin utsikt också.

 

Söndagen ägnade jag åt 60 min sim. Distansträning. Jag känner mig cool just nu när jag simmar. Jag vet precis vad jag ska göra, Jag har min plan och håller bra fart. Det gör mig stolt.

Nu väntar några dagar utan träning. Vi, hela familjen ska på resa till Beijing och Kina. Alla sex. Jag, Roger, Edith 17 mån, Simon 21, Olivia 17 och Tim 10. The big family! Det är ett äventyr av rang. Det finns gym och pool på ett av hotellen vi ska bo på så kanske blir det någon minut där. Men fokus är familjemys med äventyr.

Och nu blir det cykling. Edith sover i vagnen ute i snöplasket. Jag har förmodligen 90 min att disponera på träning och dusch. Det ska bli skönt.

 

img_7389
Det går flera vägar upp till toppen, eller så kan man forsa fram över stenar och snår om man vågar. Ullnasjön är ännu osimmad.

4 tankar om “Living slow men jag tränar hårt

  1. Ha det så kul i Peking, det är ett bra ställe att resa med barn så ni kommer säkert att ha det toppen! Ta med varma kläder bara, centralvärmen sätts inte på förrän den 15 november så det är kallt inomhus.

    1. Tack! Vad roligt att du är positiv och tack för tipset om varma kläder. det ser ut att bli varmt de första dagarna men bara några få plusgrader på natten.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.