Helena Nimbratt

My triathlon stories

Har triathleter sämre tänder?

Tre hål! Tre satans hål i tänderna. 

Jag gick till tandläkaren i morse med en halvdålig känsla i magen. Jag har sedan en tid känt att det inte är odelat positivt att träna långt och mycket och trycka i sig socker, i synnerhet inte för tänderna och därför var TANDBORSTE det viktigaste jag packade ned i min post race-påse med ombyteskläder efter Ironman i Kalmar. Och jag hade rätt. Jag som är van vid att enbart få beröm och bekräftat att ”nej, inga hål den här gången heller” fick höra hur tandläkaren uttalade ordet ”karies” tre gånger med eftertänksam röst när hon räknade mina tänder.

What!!! Panik!!! Har jag hål och dessutom tre stycken.

– Småäter du mycket, sa Lina tandläkare och tittade granskande på mig genom skyddsglasögonen.

– Jag måste äta typ hela tiden. Jag tränar en hel del och nu när jag ammat så har jag varit konstant låg på energi, svarade jag. Och för att inte tala om allt ätande under träning …

Okej. Det är inte så underligt. Tänk dig det här scenariot:

Det är sommar och stekhett, du är ute på cykeln minst fyra timmar. Du är trött flåsig och andas genom munnen. Då och då tar du en sipp på sportdrycken och emellanåt tuggar i dig en sega klippig, sockrig bar som fastnar i tänderna, som sitter kvar ett bra tag efter du har svalt och sedan … en ny sipp på sportdrycken, flås, flås med munnen. Ökenkänsla …

Saliven har inte en chans att ta hand om bakterierna. Klimatet i munnen blir katastrofalt.

Jag har tänkt massor på detta och undrat när, när kommer artiklarna om träningshetsen som förstör tänderna. Eller ”Långdistansträning ger hål i dina tänder”. Det måste vara fler än jag som har märkt en försämring, eller har ni några särskilda trick för att mildra tändernas utsatthet? Berätta!

När jag googlar hittar jag en del som styrker min tes. Någon tysk undersökning och något enstaka proffs som skriver om problematiken på sin blogg. Jag är förvånad över att inte fler tycker det här är viktigt.

12 timmar med konstant småätande av socker, det är vad en Ironman handlar om. Och den som har gjort sin träning by the bock har ÖVAT på att ta energi, dvs småäta, kanske under flera veckor innan loppet.

Jag avskyr känslan av luddiga tänder och får en inre panik när jag är så söt och sliskig i munnen att tunga krullar sig. Men hur kommer jag åt det här problemet förutom att vara noga med att gå till tandläkaren? Ingen aning men jag tänker göra vad jag kan för att begränsa ätandet. Jag kommer att börja skölja med flour en gång per dag mellan tandborstningarna och kanske fokusera på att andas mer genom näsan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.