Helena Nimbratt

My triathlon stories

Tidskapsel med tävlingstips

Hallå där Helena! Nu har du tävlat och genomfört den här Ironman-tävlingen långt bättre än vad du trodde att du skulle själv. Vad har vi lärt oss längs vägen?

Här är mina egna kom-i-håg tips till mig själv, nedplitande medan de är rykande färska, att läsa inför nästa långdistansstart. Ett meddelande till mig själv i framtiden.

  1. Nervös det är man alltid men hallå, du kan simma långt bättre än du tror själv. Och varför ska du brottas med folk när det faktiskt finns fritt vatten att tillgå. Tro på dig själv, simma på och se till att hålla flytet redan från början så kommer du in i det snabbt. Nästa år ska du satsa på en startgrupp så du inte fastnar bakom folk, sedan kommer allt gå galant.
  2. Kolhydratladda absolut men drick dina kolhydrater, blanda en stark sportdryck, och ät inte så mycket. Att trycka i sig vitt mjöl, godis och annat gör kroppen mer svullen och tung än nödvändigt.
  3. Tryck på på cykeln och låt känslan avgöra hur fort eller långsamt du cyklar. Glöm farten.
  4. Lär dig dricka på cykeln. Sportdryck istället för bars och annat är bättre på cykeln. Nu måste du bara lära dig att dricka utan att sänka farten.
  5. Våga ta plats och sluta var artig. Simma och brösta upp dig, ha en tydlig riktning i vattnet och kör om på cykeln om det behövs och du klarar det. Det är tävling.
  6. Ta med mer energi ut på löpningen. Energistationerna är bra men det är väldigt liten mängd i varje mugg. Nu har du visat att du kan springa och att det kanske är en bättre taktik för just dig att hålla sig springandes istället för att blanda in gång.
  7. Sist men inte minst! Kom ihåg att har du gjort din träning så kommer dagen gå jättebra, oavsett vad tiden blir. Man kan ju alltid försöka ta kontroll över den där gorillan Ironman och försöka brotta ned den i mindre bitar. Den stora utmaningen blir mycket mer lättsmält då. Men det gäller att komma ihåg att man kan ha en dålig dag, saker kan hända och förhållandena kan variera stort.

 

IMG_6414
En stilla selfie precis efter dusch i athletes garden. Mössan neddragen långt över öronen, Den skickade jag till mina två barn där hemma utfall de undrade om jag klarat det.

Tankar om “Tidskapsel med tävlingstips

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.