Helena Nimbratt

My triathlon stories

Mina nya träningsrutiner

IMG_1814

Simma, cykla, springa och styrketräning på det. Nu har det gått 4,5 månader sedan Edith föddes och mina nya träningsrutiner har börjat sätta sig.

 

En backe och vagnen bredvid blir ett effektivt pass igår.

 

Motivation – det är den viktigaste ingrediensen om du är nybliven mamma och vill träna. Utan motivation skulle jag säga att det blir näst intill omöjligt att se möjligheterna till träning mitt bland allt det magiska som händer kring din lilla nya bebis.
För det handlar ju inte bara om sömnbrist, trötthet och bök med den lilla, det tycker jag att de allra flesta som ger råd till nyblivna föräldrar glömmer att säga; att få ett barn är något fantastiskt stort och får allt annat i livet som tidigare var livsviktigt att krympa och underordna sig bebisen i priolistan.

Ni som har barn vet det. Du som ännu inte blivit mamma kanske kan ana det men det är svårt att föreställa sig kraften i den kärlek som uppstår och som gör att du raskt effektiviserar dagens träning och det tänka 60-minuterspasset blir 30 snabba i gymmet eller hoppar över den helt. För det handlar inte bara om att känna sig som en dålig mamma för att du vill ägna dig åt något annat en timme (och det är naturligtvis bara strunt), du VILL ju inte ens vara ifrån ditt barn, miraklet, de goa kinderna, den varma lilla kroppen och kanske missa första leendet.

– Varför ska jag lägga 4 timmar på att vara ute och cykla istället för att göra något kul med min son, var det en inbiten cyklist som sa till mig för ett tag sedan appropå att få en sladdis och njuta av den tid som går så fort.
Den pappans lärdom var att ta hand om tiden och spendera den med sina barn och inte jobba, träna och vara borta från hemmet när sonen är liten.
Min lärdom från mina småbarnsår för 15 år sedan är att inte utplåna mig helt för barnens skull. Jag måste även ta hand om mig själv för att kunna vara den mamman jag vill vara. För att orka och vara glad.

Och det är så tydligt just nu när jag är mitt inne de där intensivaste månaderna när bebisen gärna vill vara nära, nära dygnet runt och kraften ibland tar slut och måste fyllas på. En stunds träning, när skruttis sover eller myser med pappa, det gör underverk för hela familjens välbefinnande. Men det är hela tiden på Ediths villkor. Det är hon och hennes behov som styr, så länge man är medveten om det så blir ingen besviken över ett missat eller avbrutet pass.

Är man dessutom lite innovativ och har möjlighet att köpa hem eller låna en del träningsredaskap så finns det alla möjligheter att få till riktigt fina pass. Löpvagnen har verkligen varit en kanoninvestering. Med den så känner jag att nu finns inga hinder. Jag kan träna massor, varje dag om jag vill och Edith kommer ha det bra under tiden. Jag har även trainern på hedersplats i vardagsrummet, tillsammans med en yogamatta, en kettlebell, balansplatta och senast inköpt ett hantelset om totalt 18 kg. Därtill så finns det även en TRX i huset och en oanvänd chinsstång.

4 tankar om “Mina nya träningsrutiner

  1. Nej precis, man kan ju inte veta saker om ingen berättat… Jag tänker att det är en bra sak att gå igenom till exempel vid start av simkurser. Jag simmar aldrig själv med "okända" på snabbana utan alltid i grupper och då har väl jag liksom tänkt att folk vet….

  2. Nu börjar ju mina barn bli så pass stora att man kan lämna dem ensamma om man ger sig ut och springer eller cyklar eller golfar några timmar. Men innan dess var det jättesmidigt att ha crosstrainern och cykeltrainern i källaren. Skivstång, balansplatta, lite hantlar, gummiband och pilatesboll kommer man långt med där hemma. Egentid är ett måste!!! Kram.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.