Helena Nimbratt

My triathlon stories

Startskottet har gott för träning efter graviditeten

Jag må vara svagare, men så motiverad som jag har känt mig under helgens besök på gymmet var det länge sedan jag kände mig. Nu börjar jag postbabyträna!

 

Medan storebrorsan kör hinderbana på Lidningö så chillar jag och bebis här …

 

Jag har sökt den och nu har jag hittat den, den där motivationen som jag en gång ägde på gymmet som fick mig att ta i lite, lite mer varje gång. Åh vad roligt det var att gymma lite försiktigt. Och åh vad svårt det var att sluta när mina planerade 30 minuter var slut.
Jag ville bara göra en övning till, och sedan en till och … sedan bara lite, lite till …
Vilken lycka!!! Äntligen!

I lördags kände jag mig redo att kika in på gymmet och känna hur den här manglade kroppen med ökande grad av sömnbrist känns. Det var inte så länge sedan jag körde ett pass på SATS ändå. Kanske sex veckor sedan men jag kände mig som en helt annan person som attackerade vikterna än den jag var när jag tränade sist, höggravid med stor mage och liten ny människa att ta hänsyn till.

Jösses vilken skillnad. Både mellan att vara gravid och inte och mellan att vara vältränad och … genomgått både graviditet och förlossning.

Det finns lite att jobba på – så kan man säga.

Samtidigt känner jag att det är ju bara att trilla in i välbekanta rutiner och inte stressa. Varje pass kommer att göra grym nytta. Jag kände genast hur lätt det vara att få varje övning att ta och mycket riktigt – I dag har jag träningsvärk från … ja ni vet var! Otroligt opraktiskt när man har en bebis att bära på och när man måste resa sig ur soffan minst hundra gånger eftersom det är där man sitter och ammar.

Med stark kropp krävs de så mycket mer jobb för att bli ännu starkare. Jag behövde bara 10 min på crossen för att pressa upp pulsen till över 170 där jag brukar hamna på tuffa spinningpass under de sista låtarna. Hehe … alltid något att glädja sig åt. Utvecklingskurvan kommer att vara brant ett tag framöver. Gött!!

Hur är det med magstödet då kanske någon undrar?
Inte så pjokigt, det finns där. Jag har gjort övningar i mammamage appen och klarar dem bra. Knipövningarna är svårast. Utan att tänka mig för använder jag magen för att dra upp mig ur sängen och då med lillan i famnen … och tänker varje gång ooops, det där kan ju skada magmusklerna enligt de som vet.
Jag gör mitt bästa för att vara försiktig och aktiverar musklerna när jag tar en vikt som än så länge är många procent lättare än där jag var före graviditeten.
Hoppas jag får godkänt på det.

 

Han fick kämpa lite mot gladiatorerna. Stoooor lycka!!

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.