Helena Nimbratt

My triathlon stories

Bättre matvett

blogger-image-1294679976

Andra mat- och sovtider, en ny miljö och kanske en smula snedsteg från den vanliga planen för kost och träning. Semester kan både lyfta och sabotera formen. Ofta flyger matvettet ut samtidigt som semestern börjar.

Nu låter det som om jag har en otroligt strikt plan för kost och träning som jag framgångsrikt följer. Så är det naturligtvis inte. Jag har snarare en ganska god uppfattning om hur jag ska göra för att jag ska må bra och en målbild för hur jag vill känna mig formmässigt. Ska den känslan infinna sig så behöver jag träna en viss mängd och med variation och se till att det jag håller mig borta från att äta alltför mycket socker, vitt mjöl, rött kött, halvfabrikat och färdiglagad mat, som exempel.

Jag skriver sällan om hur jag äter här på bloggen. Det betyder inte att det är oviktigt för mig, snarare att jag oftast tycker att det är ganska okomplicerat. Men just nu är jag inte nöjd med hur jag sköter den biten. Dels är det semester och är man på språng och har dåligt med tid så blir det väldigt lätt att man tar till en nödlösning, grabbar en burgare här och en Snickers där för att hålla blodsockret uppe tills det är dags att äta.

Dessutom så har jag haft dåligt med tid och fantasi under en längre period och har halkat snett när det gäller vad jag och familjen äter till vardags.

Nu när det är semester, och efter en vecka i ett tält med allt vad det innebär matmässigt, så har det blivit ännu tydligare för mig hur viktigt det är att äta vettigt – att ha matvett (är det Jonas Colting som brukar säga så?).

Jag tog en alldeles fantastisk härlig löptur igår här på Österlen där jag befinner mig just nu med familjen på semester. Och det känns i kroppen att den har tankats med fel bränsle ett tag.

Det finns många tekniker och strategier man kan använda sig av för att
påverka sig själv och prestera bättre. En strategi är rutiner. Nu när jag kommer hem så ska jag skapa enkla rutiner för det dagliga energiintaget, som jag lätt kan komma ihåg och utföra på samma sätt varje vecka. Jag känner ett starkt behov att komma på rätt spår igen. Har någon tankar och idéer kring detta så vore det spännande att höra hur ni tänker och gör kring kosten.

Dessutom är jag nyfiken på att testa att göra gröna shaker … babyspenat, avocado, ingefära, broccoli … och en massa andra ingredienser som känns som mumma för kroppen.

2 tankar om “Bättre matvett

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.