Helena Nimbratt

My triathlon stories

Knepet att hitta tid för träning

bild-17-kopia-17

Mina kvällar går ofta åt till träning. Inte alltid. Men för att jag ska vara nöjd så är det måndag till torsdag kväll som ryker. Fredag kväll är vikt åt mys. Om inte det går? Ja, då får man helt enkelt försöka vara lite listig.

 

Morgonsim i morse. Ute var det mörkt, regnigt, ödsligt men ganska mysigt!

Så hur ser mina veckor ut och hur lyckas jag klämma in all träning mitt i den vanliga vardagen?

Mina barn är visserligen stora men även om man är 18 år så är det inte bara kul att komma hem till ett tomt mörkt hus och en tom kyl. Och mamma mår verkligen inte bra av att 14-åriga dottern får kämpa själv med läxorna själv varje kväll. Nej, det går bort.
Med andra ord. Stora barn tar också tid, precis som alla andra relationer som man vill vårda. Varken mannen eller kompisarna orkar ju med en om man aldrig är tillgänglig eller kan ses.


Knepen, hur ser de ut?

1. Jag tränar när barnen tränar. Och nu råkar det vara så att mina barn av någon märklig anledning också tränar rätt frekvent … Måndag, onsdag, varannan torsdag, i bland fredag samt söndag eftermiddag, då är min flicka på gymnastiken. Hon tränar dessutom ganska många timmar = jag kan häcka på gymmet eller harva i spåret så mycket jag vill.

2. Stora barn behöver inte äta middag kl 17.00 och de är omöjliga att få i säng före 22.00, så kvällarna blir lite längre. Vår familj äter middag skräckinjagande sent. Ofta kl 21.00. Då får vi äta tillsammans. Därför är skafferiet alltid laddat med müsli (och även en del sockriga flingor) och jag kånkar ständig hem filpaket och frukt eftersom vettigt mellanmål är livsnödvändigt.

3. Laga mat, det gör jag inte varje dag. Istället ser jag till att laga mycket mat lördagar och söndagar och sedan äter vi rester i veckan när träningen har tagit extra mycket tid. Hämta hem en thai, titt som tätt, är en lyx vi unnar oss. I bland är det helt enkelt mer värt att få vilan.

4. Jag håller noga koll på schemat och stoppar in ett pass så fort jag ser en lucka. Morgonsim är ett perfekt sätt att hinna med att plaska lite. Lunchträning ett utmärkt sätt att få till en en hyfsad mängd under veckan (och jag struntar i frisyr och blossande kinder). Ska jag ha gäster en lördag backar jag inte för att svida om till löparkläder och snabbt beta av åtminstone 5 km, en timme innan de ska komma. Folk är vana att se mig i ett ständigt nyduschat skick … på gott och ont.

5. Sovmorgon på helgen? Vad är det? Här finns det möjligheter att hämta in träningsminuter, eller timmar för den som vill det. 07.00 är en vanlig stiga-upp-tid för mig en lördag och en söndag. Och det innebär ju en hel timmes sovmorgon jämfört med vardagen.

6. Planering av tiden. Mina vänner får tyvärr stå ut med att jag fixar och ändrar lite med tiderna när vi ska ses. Jag vill gärna hinna träna först.

7. Jag tränar tillsammans med min älsklig så ofta det går. Tillsammans är vi starka, snabba och kan förlora oss i träningsnörderi hur mycket som helst utan att det stör eller retar någon annan. Ett vinnartrick!

8. Tittar aldrig, aldrig på TV. Nope!

Och dagens träningsdos? Hur blev den?
I dag var planen att jag skulle fixa middag åt hockeykillen Tim och pappa Roger i vanlig middagstid eftersom Tim är 8 och inte 18. Med andra ord – ingen träning för mig den här kvällen utan istället har jag kört:

1. 30 minuter morgonsim. 06.20 var det hopp ner i snabbsimbanan. Simmade så mycket jag hann.
2. Lunchintervaller. Jag sprang 4 km på 20.18. la in 5×400 meters intervaller i 4:40 tempo dvs 13km/h på löpbandet. (Det tycker jag känns galet snabbt på det där bandet)
3. Marklyft 6 reps x 5, 40 kg, rodd, lastdrag och 2 axelövningar. Allt detta tog 20 min.

Där lyser simhallen inbjudande i Stockholmsbetongiga förorten …

Med musik i lurarna, djupt inne i dunjackan så kan det få blåsa och vara hur kallt som helst på väg till simmet.

5 tankar om “Knepet att hitta tid för träning

  1. Väldigt intressant läsning Helena! Jag det är ett svårt pussel att lägga livspusslet. Bra jobbat! Hurra för svenska luncher som kan skjuta upp middagen till sent. Norska smörgåsluncher gör tyvärr att middagen inte kan intas en minut senare än 16.30.

  2. Klart stora barn också tar tid! Kräver bara inte lika mycket passning, liksom. Jag är glad för min morgonträning, det blir av (för det mesta men fråga inte hur det gått den här veckan…) och på kvällen kan jag titta på tv istället :-). Tittar mycket på tv. Sjukt mycket. Osunt mycket, förmodligen 🙂

    1. Beata! Jag tycker inte att tv är av ondo. Tvärtom. Det kan vara precis det man behöver för att koppla av. Men just nu väljer jag att prioritera bort det. Man måste ju kapa någonstans.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.