Helena Nimbratt

My triathlon stories

Planerar & laddar mentalt

bild-16

Jag kör! Det blir baske mig en hel klassiker nästa år! Och ja, o ja, jag vill. Jättemycket vill jag. Men tänk om jag inte får tag på en startplats i alla fyra loppen, nu när det råder sådan tävlingshysteri.

Jag har kommit till en tydlig insikt. Numera tränar jag med fokus på långsiktighet och kontinuitet. Jag har börjat tänka mycket längre än nästa pass, eller ens nästa veckas pass. Mitt perspektiv har flyttats flera år framåt.

En stor tanke som nästan inte går att ta in. Skulle det vara möjligt?

Nej, jag klarade mig inte. Allt hostande och kraxande i min omgivning, hemma, på jobbet, i tunnelbanan, på möten, ja de där förkylningsbacillerna har varit helt omöjliga att undvika så nu sitter jag här med öm hals och trött kropp och för en gångs skull är det ordning och reda i huset – till och med i barnens rum!

Tänk vad mycket tid det blir över till annat när man inte tränar alls.

Förutom att röja runt och städa när orken tillåter så kan man fundera på hur träningen ska ge bästa möjliga resultat framöver och har konstaterat att det är en hel del man kan fnula på om man är på det humöret.

Här är några insikter och fokusområden
  • Jag ska träna uthållgihet och under den närmaste tiden fokusera på distans.
  • Jag måste träna på och vänja kroppen att få i sig energi under längre pass.
  • Cykla gör en triathlet övervägande delen under ett race, därför behöver jag omfördela träningen och lägga mer vikt vid att utveckla cykling.
  • Jag måste sluta slarva med coreträningen. En stark core gör att flytläget i vattnet förbättras, jag blir starkare både på cykel och i löpning.
  • Måste bli bättre på att köra hårt, när hårdträning står på programmet.
  • Fortsätta utveckla simningen – förstås!
Och som jag inledde det här inlägget – nu har jag landat! Jag vill köra en hel Svensk Klassiker och nu när jag har bestämt mig så vill jag inte alls ha ont i halsen. Jag vill börja träna nu!
Och känslan inför det? Väldigt positiv men det handlar snarare om att ”det ska nog gå” än ”jag klarar det utan problem”.
Samtliga grenar inger respekt och Vättern runt … den får fjärilarna att flaxa rejält i magen.
Och helt ärligt … jag njuter av den känslan också!

4 tankar om “Planerar & laddar mentalt

  1. Kul! Jag tycker om känslan av att köra Vätternrundan, gillar Lidingöloppet med skräckblandad förtjusning, simmar för att jag måste och älskar Vasaloppet. Så jag har hittat mina guldkorn i alla fyra loppen. Hoppas du också hittar dina guldkorn och kommer gilla alla loppen på ett eller annat sätt!

  2. Håller tummarna att du kommer att kunna genomföra allt. Men du – visst är det också skönt med lite välbehövlig paus. Som idag – normalt hade jag kört riktigt långt långpass – men idag har jag istället städat hela huset som en galning och fasiken vad det är skönt med tomma ytor.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.