Helena Nimbratt

My triathlon stories

Konsten att driva en levande blogg

Jag har inte bloggat så frekvent sedan Edith föddes. Och under de sista året, sedan jag började jobba har det blivit ännu mindre.

Alldeles nyligen var jag på jakt efter några nya bloggar att följa. Jag har ju en del gamla favoriter som jag alltid kikar in hos och har gjort sedan 2013 när jag började blogga: Malin som driver Trail och inspiration är en gammal god bloggvän som verkligen bidrog till att peppa igång mig som bloggare med alla trevliga kommentarer. Beatatjata likaså och Lina triathlet bidrog massor till min triathlonträning i början  med sin dåvarande blogg.

Vad trevligt det är med bloggar som lever och uppdateras ofta. Inte som min. Jag tänker att jag måste blogga mer, det är ju ändå så himla kul. Men det är konst att driva en levande och varierad blogg.

Jag letar just nu efter triathlonbloggar som lever och inspirerar. Någon som har tips eller hänger alla bara på Insta eller hur är det?

Igår hade vi lite trevligheter för oss på jobbet och jag hamnade ofrivilligt i en padle hall. Det är tydligen väldigt trendigt att spela padle, en slags kombo mellan squash och tennis. Lite mjukare regler, Bara att drämma till bollen liksom.

På slutet av 2-timmarspasset med lite teknikinstruktioner från en tränare så fick vi till och med till  lite spel.

Kul att testa något nytt.

padle

Därför är fredagen den 13: min lyckodag

Vi hade en dröm jag och Roger när vi träffades och under de första åren. Det handlar inte alls om något storslaget eller häftig resa eller äventyr, det handlade om att ha en gemensam vardag.

Nykära. Ute Stockholmsnatten. Det var innan träningen blev vårt huvudsyssla.
Nykära. Ute i Stockholmsnatten. Det var innan träningen blev vårt huvudsyssla.

Först trodde vi inte det var möjligt, så som livet såg ut då med barn på varsin sida om Stockholm. Men så klarnade plötsligt dimman, barnen växte och vi såg en möjlighet att slippa säga hej då till varandra, slippa somna i varsin dubbelsäng med hela Sveriges huvudstad mellan oss.

Nu har vi haft vardag tillsammans i snart tre år! Lika länge som vi har varit föräldrar till Edith. Jobb, träning, matlagning, städ, fix, planering, födelsedagar, nattvak, allt i en  enda evighetskarusell. Det stannar aldrig. I bland är jag jättetrött. Och jättelycklig. Vi har typ aldrig någonsin tid över i vårt familjeprojekt.

Jag tänker ofta på hur fantastisk den här vardagen är. Hur lyckligt lottade vi är. Vi har allt vi behöver. Vi har varandra. Vi har familjen. Edith så njutningsfull, så fin, så fantastisk i allt hon gör och hittar på. Ett mirakel på två ben. Älskar hur hon tänker, funderar, busar gömmer sig under täcket när hon vaknar på morgonen. Hon ligger där under och bubblar av skratt det första hon gör när hon vaknar. Då går det inte att tycka att en grå måndagsmorgon är trist och deppig.

Så fiffig uttänkt det där!

Samtidigt går det inte att ta något föregivet. Det är sånt man blir påmind om. Min mamma försvann ur mitt liv på bara tre månader. Hon var frisk och kom som vanligt med kylväskan med nybakad äppelpaj och vaniljsås och sedan, sedan låg hon i sin säng och vissnade så himla snabbt. Framför våra ögon. Och så var hon plötsligt borta.

En riktigt, riktig höjdpunkt i livet. Mitt första Vasalopp. Jag var sååååå lycklig över att ha klarat det och framförallt vara i mål och slippa skida en enda meter till.
En riktigt, riktig höjdpunkt i livet. Mitt första Vasalopp. Jag var sååååå lycklig över att ha klarat det och framförallt vara i mål och slippa skida en enda meter till.

Roger kanske tröttnar och dumpar mig. Det kanske händer något annat hemskt som kastar omkull vår tillvaro,

Vem vet vad som väntar bakom nästa krök?

Jag vet att livet går upp och ner. Det gäller att njuta när det är ljust och lätt och andas. Så jag njuter – av vardagen. Kokar min morgongröt, plockar fram dammsugaren för hundrade gången och kramar mina nära och kära.

Fredagen den 13:e då? Ja, det var helt enkelt den dagen 2012 som jag och Roger träffades första gången.

Min livskamrat och sedan i somras även Mr Nimbratt.
Min livskamrat och sedan i somras även Mr Nimbratt.

Friskare och gladare med vegetarisk mat?

Tänk dig en falukorv. Visserligen en korv i sällskap med ugnstekt äpple, lök och sedan ett fluffigt mos med en stor del broccoli.

Tänk dig sedan en tallrik med blandade bladgrönsaker, ruccola, magold, baby spenat, bondbönor, illröda pärltomater, strimlade rödbetor, morötter, rödlök och några kokta ägg och för att inte chocka kroppen helt, en lite portion pasta.

Båda de här måltiderna har jag ätit i veckan. När man jämför dem så har ju det första alternativet, som ändå inte är katastrofdåligt, ingen chans när det kommer till näringsämnen – mineraler och vitaminer.

Så varför är det då så himla svårt att komma igång med vegetarisk kost?

360C1673-C810-4D6C-9D24-19B15C5FDD8A

Vi pratar en hel del mat i vårt hem. I en bonusfamilj med 6 personer med lite olika vanor, smak och preferenser så blir det en del tyckande och diskussioner. Toppar man detta med att familjen numera består av fyra vuxna (mina två barn Simon och Olivia är 22 och 18)  träningsnördar … också med olika övertygelser och erfarenheter så blir det spännande. Men vi pratar mycket om att äta mer vegetariskt. Men landar ofta i kyckling, långkokt köttfärsås, kyckling igen och igen.

I går fyllde jag kundvagnen i en slags planlös frustration med alla superlivsmedel som snurrar i huvet på mig som jag någon gång läst om. Det blev till och med en lite påse färsk gurkmeja utan att jag vet exakt vad jag ska göra med allt. Men finns det hemma så kommer det bli något av det. Jag gillar inte att slänga mat.

Just nu är jag fylld av motivation och inspiration,  supertaggad på att äta mer vego tack vare två böcker som jag lyckats ägna mig åt när jag varit hemma och vabbat.

Vi får se vad det kan bli!

Plötslig är det vår!

Vänta nu! Man kan ju kanske cykla utomhus faktiskt.

Vad fort det gick. En veckan iskall kyla och snöflingor och nästa … barmark och värmande sol. Jag tror minsann att det är en bra bit över +10 grader ute, plötsligt.

Den här helgen hängde jag inte med, dessutom var jag fokuserat inställd på att köra långpass på trainern och har jag gjort en plan så vill jag stenhårt hålla mig till den.

Lördagen började med simning 08:00 i simhallen. Målet att öka distansen sedan senaste passet och hålla god och glad känsla. Det gick fin fint.

Hem, äta en andra frukost och lösa av Roger som gav sig ut på mountain bike tur. Lera och grusvägar.

Sedan var det min tur att fixa det inplanerade långpasset på trainern. Jag siktade på 3 timmar, det landade på 2,5. Satan i gatan vad mentalt tufft det är och vad trött, svettig och sur jag blev. Visserligen nöjd efter dusch och något att äta … harkel … så kanske en bättre energiplan nästa gång.

Jag såg till att dricka, äta, få i mig salt och tidig sänggång för att klara helgens utmaning 2. Drygt 20 km löpning med trevligt sällskap i Brottby. 20 km, eller snarare 23 som det blev ,är nästan 100% längre än vad jag sprungit under vintern men vi höll lugnt, lugnt tempo, dryga 6:00 så det kändes superfint hela vägen.

9C009EB4-D0A5-4350-AB55-3B2318F57B20

Inget problem med energi eller dåligt humör och efteråt känns kroppen trött men inte sliten.

Helt perfekt.

Och vad härligt det känns med värmande sol, doften av jord, synen av barmark. Än så länge inte ett spår av grönska men det är bara en tidsfråga. Älskar att springa längs gärdesgårdar, tråna efter lantliga hus och trädgårdar, upptäcka mysiga gårdskaféer och bara snacka och ha trevligt.

3C28C88E-6399-4A10-9F93-22E5B64B9668

 

 

Back in the water: Äntligen får jag känna mig som en normal triathlet

Starta om – det är vad hela hösten handlat om. Sakta känner jag hur kraften rinner tillbaka. Träningsglädjen. Målmedvetenheten.

Det som varit omöjligt hela vintern blir plötsligt möjligt – morgonsimning. Av en slump ser jag i lördags att det finns en nybyggd pendlingsparkering alldeles intill simhallen. I kombination med en utvilad mer lösningsorienterad status i hjärnan så får jag idén att jag kanske skulle kunna ta bilen varje torsdag från och med nu nu, lämna bilen på parkeringen, morgonsimma och ändå vara på plats på jobbet inom rimlig tid.

Jag jublar.

Jag är ett geni!

Varför har jag sett morgonsimmet som en helt omöjlig nöt att knäcka?

I går testade jag konceptet för att se om det skulle hålla. Pirrig i magen klev jag upp ungefär den samma tid som jag alltid brukar göra. Jag gjorde kaffe, kokade två ägg och bredde en dubbelmacka och packade allt i en påse. En mössa över morgonfrillan och sedan ut i den gryende morgonen. Härligt – ljust kl 06:00.

A4518435-6E1E-45B0-BD4F-F446453B6CD5

Allt fungerade utmärkt.

Det faktum att farten i vattnet är helt obefintlig försökte jag lämna därhän och njöt bara av att jag faktiskt vet vad jag pysslar med.

Jag kan simma.

Jag är inte rädd.

Tekniken kändes helt ok. Styrkan känns mer balanserad efter vinters gymträning. Vänster arm orkar fullfölja draget även efter 30 min sim.

Jag ska bara ta det lugnt och metodiskt. Bygga på från där jag står nu och ta en date med simcoachen Anna Rosén. Som en lyxgrej, som en vitamininjekteion i simmet och för att be henne lära mig att stäcka ut och rotera rätt i vattnet. Jag märker att där i just den grejen har jag mycket fart att hämta. Upptäckte det sent förra sommaren och kapade min vanliga openwaterrunda på 1700 m med typ 5 minuter. Galet.

Lära mig att sträcka ut och rotera blir målet med årets simning.

Konsten att vänja sig vid ”the fear factor”

Skräckfyllda nätter. Gelémjuka ben. En mage i uppror. Tårar som är nära att trilla.

Jag ler inombords när jag tänker på alla starka känslor jag har upplevt under mina fem år som triathlet. Glädjen är absolut störst men ”the fear factor” är den som skapar flest minnen att skratta åt och även största stolthet.

Att utmana sig själv och sträcka sig efter det omöjliga och sedan lyckas – inget smakar så sött som just det.

IMG_1134

Jag tänker på nätterna innan min första Ironman. Så oroligt har jag aldrig sovit i hela mitt liv. Jag var fullkomligt sjöblöt av svett, drömde mardrömmar från …. och kastade mig fram och tillbaka i sängen. Natten  innan race hade jag accepterat att nu var det dags jag sov djupt och hårt och vaknande beslutsam. This is it.

Är lite ironman-nostalgisk just nu. Jag är ju inte anmäld till det fantastiska Kalmarloppet i år. Målet är att trigga ett större sug och lust och återhämta mig efter ett tufft 2017. Det är lite tomt. Men jag ångrar inte beslutet.

Än så länge är jag anmäld till två lopp i år: LED – Loftahammar Enduarnce day och Ångaloppet familj. Jag och Edith ska tävla vårt första lopp tillsammans. Kommer hon vara yngst på banan?

Ett baby step i taget

Hela vintern har jag haft samma mantra i huvudet. Små, små steg framåt blir tillsammans en stor förändring.

Jag har backat tillbaka och tagit ett stort grepp om gammal visdom och jag tror det funkar. Kontinuitet och uthållighet bygger en stark grund.

9F697A63-1A14-465F-B8EF-3D12E8AF8D7F
Träna med barnen ger liksom en känsla av att ha lyckats. Jag var helt orörlig när jag var 18. Älskar att se hur Olivia njuter av att vara aktiv.?

Jag tränar styrka varje lunch. Nästan. Varje dag, 30-45 min beroende på vilken arbetsbelastning jag har. Jag märker att det gör att jag övertid hinner ta mig an de flesta muskelgrupper och övningar som jag vill få gjorde. Benböj, marklyft, vadpress, höftpress och plankövningar är själva basen. Sedan bygger jag på med rygg, utfallssteg, övningar som inkluderar att bålen aktiveras. I sista hand blir det lite axlar och triceps.  Onsdagar är vikt för yoga.

Har jag nämnt att jag faktiskt har yogat regelbundet en gång i veckan sedan … är det ett år?

Små baby step blir plötsligt ett helt år av yoga och jag börjar gilla det. Jag känner hur välgörande det är att sakta ned, känna in, lyssna på kroppen och hitta var obalanserna finns.

Och den finns där. Min vänstra sida är helt tjorvig ibland. Oflexibel och mycket svagare. Är det någon som känner igen sig?

Styrketräningen under vintern har jag genomfört trots ganska kraftig olust. Men jag har masat mig iväg. Inte stressat, gjort det som ska göras. Ibland har jag belönat mig själv genom att låta löpningen kapa passet.

Sakteliga har glädjen smugit sig in i rutinen.

Jag måste skratta lite åt mig själv att jag har blivit en sådan stofil att jag älskar rutiner. Vanans makt vänder det trista till en skön rutin under dagen.

Jag lämnar redaktionen, kliver ut genom dörren och in på Sats. Här kan jag släppa alla tankar och bara låta kroppen styra. Jag brukar andas djupt när jag tar av mig skorna och lugnt och metodiskt byter jag om till träningskläder.

Att ha en Edith 2,5 år hemma gör det onekligen mer utmanande att få till all träning. I bland händer det att jag klär henne i pyjamas, vi borstar tänder och väljer ut kvällens mjukisdjur och sedan packar jag ned min tjej i varma åkpåsen i vagnen. I går blev det just en sådan tur. Strax före 20:00. Minusgrader ute. Kolsvart och isigt.

831A734B-5E09-4E75-8438-F3EE78434DD7

Den första kilometern är kall och oinbjudande sedan vänder det. Edith ligger och kikar på gatljus och bilar i vagnen. Vi pratar lite men ganska snabbt så faller vi in i tystnad. Pulsen stiger av motståndet som vagnen ger men kvällen är min bästa tid på dygnet.Jag fick in en grym skön känsla med mycket driv även uppför i backarna. 8 km i varierande tempo 5:00-6:00. Och Edith somnade gott.

Äntligen är benen så där skönt trötta

Vilken underbar morgon!

Äntligen händer det. Jag vaknar på morgonen och det är klar himmel och sol ute. Dessutom känns kroppen härligt genomarbetad efter1,5 timmars distanspass på trainern igår.

Veckans core-pass känns också av på det rätta ställena och benen har inte varit så här slitna sedan flera månader tillbaka. Ett tecken på att jag gör något med riktning framåt.

Lunchlöpning Kungsholmen runt. En fin ny rutin. Islossning i Riddarfjärden.

Livet har en del andra planer för mig än just träning och bättre form.

Min mamma valde att lämna sin familj, alla nära och kära på Alla hjärtans dag i år – efter en tids dramatisk och plötslig sjukdom. Det går inte att fightas mot det. Mitt enda alternativ är att bara acceptera det faktum att jag är i sorg, energin som skulle gå till att växla upp träningen finns inte där varje dag, just nu.

Det går helt enkelt inte att ösa ur en tom behållare.

Jag räknade inte alls med att dettas kulle komma. Jag trodde det låg flera år fram i tiden.

Min mamma hade blivit lite äldre men var fullt aktiv. Skötte hem, trädgård, cyklade, promenerade och handlade.

Det är så man vill leva livet ända till slutet tänker jag. Jag gläds åt det för hennes skull. Hon hade god fysik. Hon var väldigt frisk. Trrots det fick hon en brutal cancer som växte lavinartat snabbt.

Nu är begravningen bakom oss. Det känns lite lugnare. Framförallt inte lika mycket praktiskt att fixa med.

Jag gör mitt bästa för att sköta vardagen så bra det bara går. Det är viktigt för mig att sköta mitt jobb på ett bra sätt. Det är viktigt för mig att fokusera på Edith. Just nu är det också viktigt att hemmet inte blir helt kaosigt på grund av att vi lägger all tid på att träna på kvällarna. Jag behöver lite ordning runt mig för att lugna mitt inre.

Känner också otroligt stor tacksamhet till allt jag faktiskt har. Roger. Barnen. Mina fina vänner, släkten och helt otroliga kolleger. Och tacksam över att jag har träningen att tänka på, att ägna mig åt att hämta kraft ifrån.

Edith är min egen lilla power bank. Små gosiga armar runt halsen. En stor puss på kinden. Så oändligt mycket kärlek. Att få ge och ta emot.

Livet är fantastiskt på så många sätt.

Nu måste jag dessutom bestämma mig om jag ska anmäla mig och satsa på Borås Triathlon eller inte, medeldistans. Dags att cykla lite längre pass. kanske simma lite mer också.

Utevistelse målet med mars

Nu är vintern fantastisk till och med i Stockholm. Det är lagom mycket snö. Det finns skidspår i skogarna. Isen ligger tjock på insjöarna och vi får njuta av lyxen att åka på plogade banor och preparerade spår.

Att stanna inne och cykla på trainern och låta barnen häcka inne – det känns som grovt tjänstefel i mitt hjärta, så det kan inte komma på fråga. Men det gäller ju att ligga steget före och redan under veckan ladda om man vill ta sig ut med matsäck och utrustning. Därför blev det promenad ned till isen på lördagen med en liten termos varm choklad – Ediths första och köp av varm korv i orienteringsklubbens café.

IMG_2955

Söndagen var vi mer förberedda både med skidor till Edith, matsäck och långfärdsskridskor.

Vinerutomhusaktiviteter växer allt mer inom mig. Det är så ljuvligt, så helande och vackert. Med lite sol på himlen så får vintertrötta kroppen bada i ljus och med genomtänkta kläder och prylar som funkar så finns det inget att klaga på.

Jag jublar inombords när jag märker hur Edith inspireras av att se oss åka skridskor, se folk runt omkring ha roligt på skidor och umgås.

Jag tjatade på Roger att vi skulle fixa ett par enkla skidor till henne trots att jag vet att hon enbart kommer kunna ha dem på sig och ta sig fram några meter, men det var det värt.

Hon sa att det var svårt när vi frågade henne hur hon tyckte det var att åka skidor vid middagen på kvällen. Hon är fantastisk som ens kan formulera det, 2,5 år.

Men hon skulle prova igen!

Så vi har satt som målsättning att varje helg i mars ska vi ta tillvara på isen och snön och vara ute tillsammans.

Träna får vi göra före och efter.

Jag hade en fin träningsvecka förra veckan med cykel och styrka som fokus. På lördagen kände jag mig varm och tung i bihålorna och valde att vila vilket resulterade i att jag hävde förkylningen och fick till 13 km löp igår. Jag tycker känslan i kroppen är tung men tempot är mer än väl godkänt så jag ska försöka vara nöjd med det.

IMG_2922

Konsten att våga stå för löpningen

Jag älskar coachning. Jag suger åt mig som en svamp. Och jag var spänd av förväntan inför mitt andra möte med löpcoachen Fredrik Zillén och hans 3D-kameror och löpband.

Först fick jag visa hur jag övat och hur jag springer efter de råd jag fick. Flitigt som jag är så har jag försökt göra exakt som jag blivit tillsagd och inte ungefär eller halvdant utan så bra jag kunnat. Det kanske var lite för bra om jag läste mellan raderna på rätt sätt. Min nya löpstil hade blivit för stel och oflexibel. Fredrik förklarade varför på ett glasklart sätt och visade mig nya trick.
Jag fick öva på det som han kallade för ”kajakhöfter” och att sträcka ut det bakre benet. Jag sammanfattar det hela med att han ville att jag skulle springa ”snyggt”.

_MG_0816_Helena_Nimbratt

– Det här känns bekant. Så här springer jag när jag försöker se snygg ut på upploppet, sa jag och satte egentligen fingret på det – det finns där i kroppen  redan men någonstans bland alla skador har jag tappat det.

Jag skulle också säga att de handlar en hel del om självförtroende som löpare. Att springa så som Fredrik instruerar känns kaxigt. Lite fejk och så som ”riktiga” löpare springer. Stolt och stark, blicken framåt och inte i backen, flexibla höfter och tydlig armpendling.

Hur ofta ser man inte hur folk, många gånger tjejer, försöker dämpa sina rörelser när de springer, sänka händerna och med attityden ”inte ska jag springa och synas, någon kan ju tro att jag försöker löpträna”.

Där och då gick det upp för mig att sluta med all sån trams. Jag kände hur mycket lättare det är att springa och hjälpa till att driva kroppen framåt med armar och höfter.

Jag ska springa som om jag var på upploppet på väg mot mål – varje dag!

Jag tyckte allt att Fredrik såg nöjd ut på riktigt där bredvid bandet. Jag frågade och fick hjälp med övningar som skulle stärka min höfter. Vi snackade om spänst och pjong och att hoppa upp och ned på en låda.

Det finns sååå mycket att göra. Så många övningar att testa att jag skulle kunna bosätta mig på gymmet.

Sakta har jag försökt öka farten en smula. 4 x 400 i 5:00 är inte mycket att höra över men jag skyndar långsamt. Helgens långpass blev 15 km i 5:40 fart och det kändes helt lagom tempo. Väldigt hanterbart hela vägen och jag orkade hålla tekniken på anständig nivå.

Benet gnisslade lite, lite men dagen efter var det helt borta!

Det går framåt! Yea!!

© Allt material tillhör Helena Nimbratt. Citera gärna om du uppger källan. Sidan är skapad av Johan Eklöf.